مسیریابی موجودی

اول از هر چیز تمامی آیتم ها و اقلامی که یک سازمان برای پشتیبانی از فرآیند تولید مورد استفاده قرار می دهد را به طور کلی موجودی می گویند. هدف اصلی مسیریابی موجود در دنیای واقعی در نهایت جلب رضایت مشتریان است به این صورت که با این روش تحویل محصول به مشتری سریع تر و مطمئن تر و با در نظر گرفتن نیاز مشتریان صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: مسیریابی – مکانیابی

زمانی که یک سازمان مسئول مدیریت موجودی مشتریان خودش را بر عهده دارد و می خواهد با صرف کمترین هزینه ای، بهترین راه را برای تحویل محصولات به مشتریان خود پیدا کند از مسئله مسیریابی موجودی استفاده می کند. در این مقاله به تعریف مسیریابی موجود و جنبه های مختلف آن پرداخته شده است اما ابتدا لازم است تعریف دقیقی موجودی را بدانید.

موجودی چیست؟

به طور خلاصه موجودی (Inventory) به تمامی مواد خام و اقلامی که در جریان ساخت برای پشتیبانی از فرآیند تولید محصولات مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین از آن ها برای تعمیر و نگهداری و ارائه خدمات مناسب به مشتریان در سازمان استفاده شود، اطلاق می شود. حال با در نظر داشتن این تعریف می خواهیم مسیریابی موجودی را تعریف کنیم.

مسیریابی موجودی چیست؟

مسئله مسیریابی موجودی (Inventory Routing Problem) یا به اختصار IRP نوعی مسئله بهینه سازی است که به صورت همزمان دو عامل مدیریت موجودی و مسیریابی وسایل نقلیه را به منظور توزیع مناسب محصولات در میان مشتریان در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ممکن در نظر می گیرد. بنابراین یک خرده فروش برای کسب رضایت مشتریان خود باید این دو عامل را به صورت همزمان مدنظر داشته باشد.

هدف اصلی مسیریابی موجودی چیست؟

هدف اصلی در استفاده از مسئله مسیریابی موجودی اتخاذ سیاست های مناسب و کارآمد به منظور کاهش (مینیمم کردن) هزینه ها می باشد. این سیاست ها باید در مسیر بهبود توزیع محصولات در میان مشتریان باشند و هزینه ها نیز همان هزینه های نگهداری و حمل و نقل محصولات می باشد. بنابراین در یک جمله هدف اصلی مسیریابی موجود کاهش هزینه ها می باشد.

تعریف علمی مسیریابی موجودی

 مسیریابی موجودی به بیان علمی به معنای توزیع مکرر یک محصول مشخص از طرف یک سازمان یا تولیدی برای مجموعه ای از n مشتریان در مدت زمان T می باشد که این مدت زمان می تواند بی نهایت نیز باشد. اصلی ترین سوالاتی که در هنگام استفاده از مسئله مسیریابی موجود باید از خود بپرسیم این است که:

  • چه زمانی باید محصول را به دست مشتری برسانیم؟
  • محصول مورد نیاز مشتری را به چه مقدار یا تعداد به وی تحویل دهیم؟
  • کدام مسیرها را برای تحویل محصولات به مشتریان استفاده کنیم؟

در مسئله مسیریابی موجودی فرض بر این است که نرخ های مصرف در میان مشتریان ثابت و معلوم هستند به همین دلیل تعریف علمی فوق از مسئله مسیریابی موجودی یک تعریف قطعی و ایستا به حساب می آید. اگر به دنبال استفاده از مسئله مسیریابی موجودی هستید باید ابتدا به دنبال تحلیل رفتار مشتریان و سپس ارائه راهکارهای مناسب برای تحویل محصولات در کمترین زمان و با کمترین هزینه ممکن باشید.

بیشتر بخوانید: عدم قطعیت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *