مسیریابی – مکانیابی

مسئله مسیریابی-مکانیابی یکی از مشهورترین نظریه های مربوط به تخصیص تسهیلات با استفاده از زمانبندی مناسب می باشد. این مسئله عمدتاً برای تصمیم گیری های استراتژیک در مورد مکانیابی تسهیلات به کار برده می شود. دانشجویان رشته مهندسی صنایع در درسی به نام طراحی سیستم های صنعتی با مسئله مسیریابی-مکانیابی به صورت کامل آشنا می شوند.

بیشتر بخوانید: طراحی آزمایشات

مسئله مسیریابی-مکانیابی به بیان ساده این گونه استدلال می کند که مسائل باید برای تعیین مکان قرارگیری یک کارخانه در سطح تصمیم گیری استراتژیک حل شوند و برای شناسایی مسیرهای وسایل نقلیه در این کارخانه، این تصمیم گیری باید در سطح عملیاتی انجام شود. اگر این جمله برای شما گنگ است، به تعریف زیر از مسئله مسیریابی-مکانیابی دقت کنید.

مسئله مسیریابی-مکانیابی چیست؟

مسئله مسیریابی-مکانیابی (Location-Routing Problem) یا به اختصار LRP نوعی رویکرد تصمیم گیری است که دو نوع تصمیم را با هم ترکیب می کند. این مسئله مجموعه ای از ابنارهای ما را با هزینه های اولیه، تعدادی از وسایل نقلیه مشابه و مجموعه ای از مشتریان با نیازهای معلوم را در نظر می گیرد تا در نهایت بتواند هزینه های مربوط به مسیرها را مینیمم کند. بنابراین مسئله مسیریابی-مکانیابی نوعی تصمیم استراتژیک برای مکانیابی مناسب تسهیلات است.

اجزای اصلی مسئله مسیریابی-مکانیابی کدامند؟

این مسئله به طور کلی از سه بخش زیر تشکیل شده است:

1- بخش مکانیابی (Location)

2- بخش مسیریابی (Routing)

3- بخش تخصیص (Allocation)

مسیریابی-مکانیابی وسایل نقلیه

مسئله مربوط به مسیریابی-مکانیابی وسایل نقلیه یکی از پرکاربردترین مباحث در حوزه مدیریت زنجیره عرضه و شبکه های توزیع محصول به حساب می آید. در واقع مسئله مسیریابی-مکانیابی وسیله نقلیه تنها مختص وسایل نقلیه نیست و می توان از آن ها برای مسائل مربوط به توزیع کالاها و محصولات در میان تعدادی مشتری که هر یک به میزان مشخصی کالا و محصول نیاز دارند استفاده کرد.

انواع مسائل مسیریابی-مکانیابی کدامند؟

  • احتمالی
  • پویا
  • بسیار به بسیار
  • با گام های مخلوط
  • قطعی
  • با هزینه غیرخطی
  • مسطح

کاربرد اصلی مسئله مسیریابی-مکانیابی چیست؟

از جمله کاربردهای مسئله مسیریابی-مکانیابی در کشورهای مختلف می توان به مواردی همچون توزیع نوشابه و غذا، مکانیابی مرکز اهدای خون، توزیع محصولات در میان مشتریان، توزیع روزنامه، مکانیابی صندوق پست و … اشاره کرد. البته به این نکته توجه داشته باشید که به کارگیری چنین مسئله ای نیازمند زیرساخت های مناسب است که این زیرساخت ها عمدتاً در کشورهای توسعه یافته وجود دارند.

به عنوان مثال فرض کنید می خواهیم میزان هزینه های یک مرکز خرید را کاهش و میزان فروش آن را افزایش دهیم. در صورتی که همه مشتریان به طور مستقیم به این مرکز متصل باشند، مسئله مسیریابی-مکانیابی به مسئله مکانیابی تقلیل خواهد یافت زیرا مسئله مسیریابی مطرح نیست اما در صورتی که مکان این مرکز را ثابت و از پیش تعیین شده در نظر بگیریم، مسئله مسیریابی-مکانیابی به مسئله مسیریابی تقلیل پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم های فرا ابتکاری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *